Visuele identiteit Eenwoud

Opdracht

Nog voordat Eenwoud een naam had, in 2021, heb ik met Lobke meegedacht over de visuele identiteit van haar bosproject. Zoals bij al onze samenwerkingen lieten Lobke en ik ons leiden door een samenspel tussen taal en beeld dat we steeds weer met elkaar uitwisselden. Zo is gaandeweg de naam Eenwoud ontstaan. Naast de voor de hand liggende thema’s bos en bomen, speelden de kernbegrippen netwerk, verbinding en verhalen een centrale rol in het visuele proces van de visuele identiteit en het krachtige, verhalende logo dat daaruit voort kwam. Naast de identiteit zijn diverse uitingen gerealiseerd waaronder een eigenzinnige website waar de verhalen van de bomen van Eenwoud verkend kunnen worden.

 

Over Eenwoud

Hoe creëren we een plek waar mensen én andere soorten goed kunnen gedijen? Deze vraag onderzoekt kunstenaar Lobke Meekes, in samenwerking met Studio Assisië, door naar bomen te kijken. Bomen vormen met elkaar en andere organismen systemen die eeuwenlang kunnen overleven. Hoe ouder het systeem, hoe sterker het is.

Op Landpark Assisië bij Tilburg krijgt een dergelijk systeem de ruimte om te groeien. Hier gaan we uit bomen met een bijzonder verhaal een bos laten opgroeien: Eenwoud. Eenwoud krijgt maar liefst 1000 jaar de tijd om te groeien en zich te ontwikkelen tot een oersterk netwerk.

Dat vraagt om een heel andere denk- en werkwijze dan we gewend zijn. Het laat ons nadenken over de zeer lange termijn, ver buiten onze eigen levensspanne. Over manieren om de natuur een stem te geven en hoe lastig het is om belangen van verschillende soorten te wegen.

Andere samenwerkingen met Lobke

IJsselveer app
Floating Flowers

Category

Identiteit, Naamcreatie, Redactioneel, Web